Klub ze stolicy Wielkopolski obchodzi setną rocznicę powstania. W związku z tym, włodarze „Kolejorza” przewidzieli wiele atrakcji. Od kilku dni nie ma już biletów na jubileuszowy mecz. Spotkanie z Jagiellonią Białystok przy Bułgarskiej obejrzy komplet, ok. 40 tysięcy kibiców!
Trochę historii
Nieco ponad sto lat temu powstała amatorska drużyna Lutnia, która dała początek Lechowi Poznań. Chłopcy z Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży w podpoznańskim Dębcu w latach 20. kopali piłkę na piaszczystym polu, które w żadnym calu nie przypomina aktualnych boisk. 19 marca 1922 roku oficjalnie zarejestrowali swój klub w okręgowym związku piłkarskim, dlatego tę datę uważa się za formalny początek ich działalności. Sto lat później przyglądamy się sportowemu dorobkowi Lecha. Poznańska „Lokomotywa” ma na swoim koncie 7 tytułów Mistrza Polski, 5 razy wygrywała rozgrywki o Puchar Polski, 6 razy zdobywała Superpuchar i zajmuje 5. miejsce w tabeli wszech czasów Ekstraklasy.
Jubileusz w trakcie meczu
19 marca 2022 roku odbędzie się mecz Lecha Poznań z Jagiellonią Białystok. Już wiemy, że padnie rekord frekwencji, a biletów na to spotkanie nie można kupić od dobrych kilku dni. W sobotę na stadionie ma pojawić się około 40 tysięcy kibiców, w tym około 1200 fanów „Jagi”. Co włodarze Lecha zaplanowali na ten wyjątkowy dzień? Przede wszystkim zaproszono wielu gości, związanych z klubem. Są to działacze, trenerzy i piłkarze. Nie zabraknie utalentowanych wychowanków, grających w zagranicznych zespołach. Na trybunach zasiądzie m.in. najstarszy żyjący zawodnik „Kolejorza” 89-letni Henryk Pietrzak oraz liczna grupa graczy z lat 80.
Piłkarze Lecha wybiegną na murawę w specjalnie przygotowanych strojach retro. Wcześniej, w klubowym sklepie można było zakupić wyjątkową koszulkę, nawiązującą do powrotu do Ekstraklasy pół wieku temu i do pierwszego mistrzostwa Polski z 1983 roku. Takich koszulek powstało tylko 1922 sztuki, co jest oczywistym nawiązaniem do roku powstania klubu.
Jubileuszowych akcentów nie zabraknie również w Poznaniu. Ulice dojazdowe do stadionu, a także pojazdy komunikacji miejskiej zostaną przyozdobione flagami, a na kostkach wokół stadionu pojawią się specjalne grafiki upamiętniające piłkarzy, którzy zostali wybrani do Złotej XI 100-lecia „Kolejorza”. Klub przewidział też wiele atrakcji dla najmłodszych kibiców.
Świętowanie rozpoczęło się wcześniej
11 stycznia Lech zaprezentował spot na 100-lecie. W trwającym około 5 minut wideo o swoich wspomnieniach z klubem opowiadają wieloletni kibice, a także piłkarze. Nie brakuje w nim też fragmentów legendarnych meczów z Barceloną, Liverpoolem czy z Austrią Wiedeń. 3 lutego natomiast Lech ogłosił długo oczekiwany harmonogram obchodów.
Harmonogram obchodów stulecia klubu
I KWARTAŁ
- Dedykowane grafiki wokół stadionu
- Okolicznościowy znaczek Poczty Polskiej
- Specjalna oprawa meczu rocznicowego i wręczenie nagród dla laureatów plebiscytu „Złota XI Stulecia Lecha Poznań”
- Finał akcji „Flaga na 100-lecie” z Lech Pils
- Urodziny 19 marca — pierwszy poznaniak urodzony na 100-lecie
- Duma Poznania — rocznicowy outdoor i flagi w przestrzeni miejskiej
- Konkurs literacki z Wydawnictwem Miejskim Posnania
II KWARTAŁ
- Wydawnictwo rocznicowe: komiks
- Wydawnictwo rocznicowe: książka
- Niespodzianka dla uczestników 14. Poznań Półmaraton
- Odsłonięcie tablicy pamiątkowej przy historycznym stadionie na Dębcu
- Upominki dla najwierniejszych kibiców
- Rocznicowy reportaż
- Finał Olimpiady wiedzy o Lechu Poznań
- Piknik rocznicowy
III KWARTAŁ
- Wystawa fotograficzna
- Gra miejska zorganizowane we współpracy z PLOT
IV KWARTAŁ (PAŹDZIERNIK – GRUDZIEŃ)
- Okolicznościowy branding karty PEKA
- Rocznicowa edycja Lech Cup
STS świętuje z Lechem
Sponsor strategiczny Lecha Poznań, przygotował specjalną akcję dla kibiców pod hasłem „100 na 100”, w której fani mogą wygrać m.in. unikatową retro koszulkę. To jednak nie koniec! STS zrezygnował z reklamy wielkoformatowej na trybunach, by mecz Lecha z Jagiellonią obejrzało jak najwięcej kibiców. Oprócz akcji „100 na 100”, kibice codziennie od 14 do 19 marca mogli wziąć udział w konkursach organizowanych przez STS w mediach społecznościowych. Współpraca Lecha z STS trwa od 9 lat.
Jak wiadomo, STS jest także sponsorem Jagiellonii, która także włączy się w obchody 100-lecia swojego rywala i zagra w retro koszulkach, które – wspólnie z STS – zostaną zlicytowane, a dochód z licytacji przeznaczony na cel charytatywny.